17. 3. 2022

Aký dopad bude mať vylúčenie Ruska z herného sveta?

Vojna na Ukrajine odštartovala 24. februára a prakticky od jej začiatku sme svedkami odchodu svetových spoločností z ruského trhu. Čo to znamená pre e-šport?

V RUSKU SI PRAKTICKY NIČ Z HERNÝCH SLUŽIEB NEZAHRÁTE

Z ruského trhu momentálne odišli prakticky všetci veľkí hráči aj so svojimi nákupnými službami ako Steam, Epic Store či EA. EA dokonca odstránila zo svojej hry FIFA 22 ruský národný tím. Svoje služby pozastavuje aj Playstation Store či mobilné "trhoviská" pre platformy iOS a Android. Pre hráčov je to doslova bezvýchodisková situácia, ktorá nepochybne rozladila každého ruského hráča v prvých dňoch vojny. Reakciou vlády Ruskej Federácie bol zákaz pôsobenia spoločnosti Meta, ktorá vlastní sociálne siete Facebook či Instagram a hovorí sa aj o prechode na vlastný internet a úplné odpojenie sa od svetového internetu.

Ruská vláda sa zároveň pokúša (alebo pokúsila, situácia v týchto časoch sa rýchlo mení) zákonom povoliť internetové pirátstvo. Tento zákon je pre hráčov malou iskričkou nádeje. Veľa hráčov určite počulo už prezývku "skidrow", čo je prezývka anonymného hackera, ktorý zdieľa pirátske kópie počítačových hier. Na rôznych fórach sa už roky píše o jeho možnej ruskej (niektorí používatelia zvykli spomínať aj krajiny ako Rumunsko či USA) národnosti. Tento hacker sa zrejme stane minimálne dočasne hrdinom ruských hráčov, keďže stále sa nájdu tituly, ktoré nepotrebujú k spusteniu Client svojho predajcu.

V E-ŠPORTE ISTÁ BENEVOLENCIA VOČI HRÁČOM, KLUBY MAJÚ ZÁKAZ ŠTARTU

Vo svete e-športov sa organizácie dohodli len o zákaze štartu ruských organizácií na svojich turnajoch. Hráči sa teda naďalej môžu zúčastňovať súťaží a predtým zostavy ruských organizácií teraz nastupujú v pôvodnom zložení pod iným názvom. V praxi je to minimálne pre fanúšikov a samotných hráčov veľmi benevolentné riešenie, keďže tímy z ruských regiónov minulú sezónu ovládli v každom veľkom e-športe s výnimkou League of Legends.

Z pohľadu fanúšika ide o rozumný kompromis, keďže tímy ako Natus Vincere, Virtus.pro a Gambit v Counter-Strike sú elitnými tímami sveta tvorené mixom hráčov z postsovietskeho regiónu. Team Spirit dokázal zaskočiť svet minulú sezónu v hre Dota2. Toto rozhodnutie môže ruským e-športovým hráčom pomôcť zúčastňovať sa turnajov. Ruské tímy sú totiž v e-športe dominantné natoľko, že v prípade zákazu alebo štartu ich hráčov na svetových turnajoch by prakticky viedlo k vzniku "All Stars" ligy v Rusku. Takáto liga by pútala pozornosť celého hráčskeho sveta a cesty, ako sa dostať k ich streamom by si fanúšikovia z celého sveta našli. Tu by však hrozilo voči fanúšikom nebezpečenstvo.

Tým, že by hrali elitní hráči Ruska v jednej súťaži spolu, je predpoklad, že miestna propaganda by mohla túto situáciu využiť a veľmi nepríjemne ovplyvniť častokrát veľmi mladých fanúšikov rôznymi dezinformáciami a narušiť ich neskorší osobnostný vývoj. Negatívnym faktorom pre samotný e-šport je hlavne nemožnosť spustiť hry pod službou Steam v Ruskej Federácii, čo spôsobí izolovanosť ruských hráčov a nemožnosť porovnávania schopností so zahraničím, z čoho sa môže v konečnom dôsledku môže stať oslabenie ruského e-športu (ale aj toho svetového).

Rusko je hlavne v hre Counter-Strike spolu so Škandináviou pravdepodobne najväčším producentom kvalitných hráčov a ich štýl je atraktívny či už pre fanúšikov, ale aj ich súperov. Tento fakt môže negatívne ovplyvniť kvalitu e-športu najmä v prípade, že samotné obmedzenia budú fungovať dlhšiu dobu. Ďalšou hrozbou pre hráčsku komunitu z dlhodobého hľadiska môže byť odchod ruských hráčov od hier, ktoré im nefungujú a prechod na tie, ktoré dokázali piráti modifikovať, aby ich bolo možné hrať na území Ruskej Federácie.

"POZITÍVNA" NÁDEJ NA ZÁVER

Ako sme už uviedli vyššie, Rusi majú k dispozícii veľa priestoru sa "vynájsť" a pirátstvo bude v krajine veľmi rozšírené. Zo samotného pirátstva môže v budúcnosti hlavne v prípade dlhodobejšej izolácie prameniť možnosť pre samotných hráčov modifikovať hry, ktoré práve hrajú. Nakoľko fantázii sa medze nekladú a pri samotnom MOBA žánri išlo tiež len o mód jedného znudeného hráča. V prípade dlhodobejšieho trvania problému (aj keď dúfajme, že nie) sa môžeme dočkať napríklad fanmade postáv do MOBA hier či máp v Counter-Strike alebo úplne novej hry vytvorenej ako mód inej hry.

Veríme, že hlavne ruskí politici sa v tomto konflikte umúdria, vojnu (alebo "špeciálnu vojenskú operáciu", ako tomu hovoria) ukončia a my budeme opäť svedkami vzostupu novej ruskej organizácie, ktorá zo dňa na deň ukáže svoje kvality ako Team Spirit, či talentovaného hráča, ktorých celý postsovietsky región skrýva stále dostatok.